fredag 25 december 2015

För en miljonär spelar pengar ingen roll

Dagen efter julafton lägger sig en dvala kring mig och min svärfamilj där det nallas på julskinkan och man dricker julmust till frukost som om det vore vatten. Det åts julmiddag igår, delades ut klappar och den snåla ekonomen i mig funderar vad an denna hysteri kring komsumtion kommer ifrån. Jag gav ett par örhangen till min sambo och satte över 1000kr till min dotters kapitalförsäkring och kände mig nöjd med det. Nu är min dotter endast 3,5 månader gammal så jag tror mitt beteende kring konsumtion kommer att ändras. Barn ska få vara barn och att se mina föräldrar klä en julgran och lägga klappar under densamma var det bästa jag visste som barn. Något som även jag vill föra vidare till min dotter.

Jag kikade på SVT Play och Soran Ismails "Absolut Svensk" i veckan, där jag som svensk i en mörkhyad kropp känner igen mig i mycket utav den vardagsrasism som Soran tar upp. När jag var mindre så ställde jag aldrig till med trubbel (även om jag tyckte saker och ting inte stod rätt till) då jag trodde att de skulle sprida vidare att "blatten" var stökig. Jag släppte alltid förbi äldre vid övergångsställen när jag körde bil för att jag trodde de skulle sprida vidare att även mörkhyade är snälla och sköter sig i samhället. Dessa saker har präglat mig som människa. Nu på senare år ber jag inte om utsäkt för den jag är. Jag är född i Sverige, svensk medborgade och stolt över den jag är!

Varför jag glider in på dokumentären är att Soran nämner meningen "Det är som att säga till en miljonär att pengar spelar ingen roll". Detta får mig att tänka till, då jag redan vid 23 års ålder hade en miljon i likvider på kontot. Trodde att livet skulle vara komplett då. Tvärtom. Mycket vill ha mer, och i dagens samhälle och ekonomi så är en miljon kronor inte så mycket att komma med. Detta var i en tid då jag inte visste så mycket om investeringar, aktier och fonder etc. Jag kunde efter min första lägenhetsförsäljning logga in på mitt Nordeakonto, se saldot 1034.000kr och känna en enorm tillfredsställelse. Mer än en miljon på kontot. Wow! Att föra pengar till Avanza, Nordnet eller andra företag som gör att pengar får jobba var helt otänkbart för en tid sedan. Annat är det nu. Jag vägrar ha pengar liggande hos min nuvarande bank. Ni som följer mig vet varför jag hyser agg mot banker. Lön kommer och den används för att betala hyra, lån och ränta. En buffert på drygt 4000kr ligger på lönekonto, restande överförs till annat håll för att få jobba.

Det sägs att den första miljonen är den svåraste, och sedan rullar det bara på. Jag står bakom meningen till fullo, men hur har livet som miljonär präglat mig? Både positivt och negativt, men framför allt har jag blivit snålare ju rikare jag blivit och känner att jag omges utav charlataner var jag än rör mig. Ingen gör något för andra, utan alla gör saker för egen vinning. Ett liv som miljonär är, har och kommer vara knepigt. Man jagar pengar till döden och känner ingen större tillfredsställde över det man har. Detta är något jag blivit bättre på, då jag jobbar inom sjukvården och känner en enorm tacksamhet över att jag är frisk och cancerfri. Men det har funnits mörker i mitt liv där allt har handlat om pengar. Pengar är tabu att prata om i detta land, och det är nästan som att man skäms när man säger att jag har pengar "så att jag klarar mig". Jag har gått ner i tid på mitt nuvarande jobb för att vara mer med min dotter. "Okej, ska du jobba någon annanstans resterande tid?" var den spontana frågan. Nej jag tänkte vara hemma mer, svarade jag. Ifrågasättande blick, till följt av "Aha, okej!".

Nu blir detta inlägg luddigt, men jag har valt att sätta upp ett sparmål på sex miljoner kronor. Ett fullt realistiskt mål som jag tror kommer uppnå i närtid, om jag fortsätter att investera klokt och minska på utgifterna utan att det tullar på min och min familjs livskvalité. Annars kan man spara i all oändlighet, utan att njuta det man skrapat ihop under ett arbetsliv. För det är så att lyckas jag spara ihop sex miljoner i likvider kommer inte pengar spela någon roll.

/MiljonärSyrran


6 kommentarer:

  1. Hej!

    Gillar din blogg och Twitter. Som nybliven tvåbarnsfarsa har jag en del funderingar på sparande till barnen. Mitt upplägg är barnbidraget in på en ISK och månatliga köp i de bolag som har kombinationen tillväxt och kvalitet. Senaste inköpet: Cellavision. Sälj blir när de är 18 plus och då endast till bostad, utbildning el klok investering. Hur tänker du?

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för din kommentar. Ja tror stenhårt på CellaVision på lång sikt. På kort sikt kommer det vara en bumpy ride, men tillväxtpotentialen är enorm.
    Jag tycker din plan låter alldeles utmärkt. Tänk på att din risknivå kan vara snäppet högre på sparande hos dina barn då investeringen är under en lång period. Sedan om de är mogna för att ta emot en sådan stor påse pengar när de är "endast" 18 år gamla är en annan fråga :)
    Varför föll valet på ISK för dina barn och ej en KF?
    God fortsättning!
    /MS

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Grymt roligt att du valt att gå ned i tid för att vara med din dotter. Trots att jag ej har några barn (eller flickvän för den delen heller) anser jag att såväl en mor som far skall vara med barnet så mycket som möjligt. Varje dag är unik och får man möjlighet att vara med vid det första steget, första ordet, första spyan, första potträningen etc. är det minnen som pengar aldrig kan ersätta. Riktigt roligt att läsa om den ekonomiska utveckling och nuvarande situation!

    /Sofokles

    SvaraRadera
  4. We Offer all types of Finance Business Personal Cash
    Quick Cash Advance. Fast Credit Check. Cash Today.
    Fast Cash Online
    low interest rate as low as 2%
    Financial Cash Available Here
    Business Personal Cash
    I'll advise All Cash seeker should contact us
    Contact Us At : abdullahibrahimlender@gmail.com
    whatspp Number +918929490461
    Mr Abdullah Ibrahim

    SvaraRadera
  5. We Offer all types of Finance Business Personal Cash
    Quick Cash Advance. Fast Credit Check. Cash Today.
    Fast Cash Online
    low interest rate as low as 2%
    Financial Cash Available Here
    Business Personal Cash
    I'll advise All Cash seeker should contact us
    Contact Us At : abdullahibrahimlender@gmail.com
    whatspp Number +918929490461
    Mr Abdullah Ibrahim

    SvaraRadera
  6. I highly recommend a particular trader to everyone looking for forex, crypto and stocks trader. He can earn $9000 with $700 weekly, For more details, Contact Email: danielbohm232@gmail.com
    WhatsApp: +1 (631) 973-9487

    SvaraRadera