onsdag 30 december 2015

Hyra ut och sälja eller sälja bostad?



Vid ett köp av en bostad har det lutat åt att sälja den antingen på ritning eller via visning. Nu när priserna skenat iväg så har man fått bra betalt på sina investeringar. Därför har det varit mindre aktuellt att hyra ut sin lägenhet, vilket var något jag gjorde i början av min investerarkarriär. 
Fördelarna är många:

  • Du får stabila intäkter månad efter månad som betalar av ditt lån, din ränta och ger dig pengar över till annat.
  • Du låter bostaden bli dyrare i takt med att allt i området blir dyrare. 
  • Du bor hos din andra hälft/dina föräldrar och betalar således en kraftigt reducerad månadskostnad för ha tak över huvudet.
Som med allt annat, finns det fördelar så finns det även nackdelar:
  • Du oroar dig för om hyresgästen är stökig/missköter sig.
  • Du är jour 24h om dygnet där en pedant hyresgäst kan/kommer ringa dig om minsta möjliga bekymmer.
  • De kan behandla din bostad som en slit-och-slängprodukt som kan kosta dig renovering och värdeminskning inför en försäljning.
  • Hyresgästen kan säga upp hyresavtalet och du måste finna tid, engagemang och kraft till att hitta en ny hyresgäst som har goda referenser och kan betala för sig. 
  • Bostadsmarknaden kan vända nedåt och du sitter med en bostad som faller i pris, samtidigt som du har en hyresgäst du inte blir av med för att du behöver sälja.

Ni ska få följa med mig tillbaka i tiden, närmare bestämt den 9 oktober 2013 då jag bestämde mig för att köpa en lägenhet för 2.195.000kr.
Älskade denna planlösning. Öppen planlösning mellan kök och vardagsrum vilket får lägenheten att se större ut. Sovrummet avskiljt ifall någon vill vara uppe och titta på TV, alternativt ta en nattmacka så slipper den andra bli störd. Men det som jag gillade allra mest med lägenheten var rummet längst ned till höger som marknadsförs som en klädkammare. Om ni noterar fönstret i rummet så går det även att ha det som ett litet kontor, eller som ett barnrum. Detta gjorde att man i annonsen kan skriva "kan även användas som en minitrea". Trots detta tvekade jag flera gånger ifall jag skulle denna för spekulation eller inte. Jag pratade med en vän och frågade om han ville vara med, men han tackade nej pga det dyra priset..

Denna bild nedan gjorde att jag bestämde mig att slå till:
Skanska erbjöd en gratis årshyra för de som tecknade innan ett visst datum. Så ja fick alltså en lägenhet för 2.195.000kr (som jag värderade till 2.600.000kr) och sedan en gratis årshyra på det? Jag skrev på avtalet och kände att jag hade gjort en bra affär, då jag kunde hyra ut lägenheten under ett års tid och endast betala amortering och ränta (som min hyresgäst skulle göra). Att hitta en hyresgäst som vill betala ett högt pris för att bo i Stockholm var och är inga som helst problem. 

Bilden ovan visar en sökning på Blocket efter hyresgäster dags dato (30/12-2015). 1298 träffar och redan nu på morgonen ett gäng potentiella kunder. Det i kombination med att man ser i flödet på Facebook folk som behöver bostad snarast möjligt osv. Att hitta hyresgäst var mitt minsta bekymmer!

Tiden gick och priser på bostadsrätter steg för varje vecka som gick. När det började närma sig tillträdesdatum så var priset på liknande tvåor över tre miljoner. Då hade de lägenheterna mörkt ekgolv och var bebodd sedan tidigare.


Denna lägenhet var ljus, med ljust askgolv (tillval för 3.000kr) och hade utsikt mot ett radhusområde som skulle stå klart året efter. Vi lägger ut det på Hemnet och ser vad som händer. Jag tackade nej till flera bud innan visning vilket visade sig vara klokt då det kom en hel drös med par (även med barn!) som ville köpa lägenheten. Jag fick den såld för mer än det jag ville ha. Köpare glad. Säljare glad. Mäklare glad. Alla glada och nöjda!

Summering: Trots att jag kunde hyra ut min lägenhet under ett års tid utan att betala någon hyra så valde jag att sälja lägenheten så fort jag fick tillträde till den. Jag slapp huvudvärk och andra punkter jag nämnde ovan och framför allt så fick jag betalt med en gång. Överväg båda alternativet när du köper en bostad. Du tjänar pengar på båda alternativen, men det handlar också om att sova gott om nätterna.

/MiljonärSyrran

1 kommentar:

  1. We Offer all types of Finance Business Personal Cash
    Quick Cash Advance. Fast Credit Check. Cash Today.
    Fast Cash Online
    low interest rate as low as 2%
    Financial Cash Available Here
    Business Personal Cash
    I'll advise All Cash seeker should contact us
    Contact Us At : abdullahibrahimlender@gmail.com
    whatspp Number +918929490461
    Mr Abdullah Ibrahim

    SvaraRadera