tisdag 12 januari 2016

Avtal räcker inte. Filma din bostad!




Utan att gå in i alltför mycket detaljer så vill jag delge något som har bekymrat mig en del, och som gjort att jag inte vågat hyra ut en investerad lägenhet på samma sätt som jag gjort tidigare. Jag köpte en lägenhet i en närförort utanför Stockholm i syfte att hyra ut den då den låg nära kommunaltrafik samt hade låg hyra. Fick godkänt av föreningen att jag fick hyra ut bostaden och den hyrdes ut till ett flertal personer som jag fick kontakt med via Blocket. Dock så skulle en hyresgäst ställa till det för mig, då personen i fråga saboterade lägenheten till ett skick som gjorde att jag var tvungen att gå vidare och stämma denna hyresgäst. Hyresgästen vägrade erkänna att h*n hade gjort allt detta, vilket gjorde att vi båda skaffade oss varsin advokat och gick vidare till tingsrätten.

Jag kunde stapla upp mängder med bevis som visade att hyresgästen hade förorsakat dessa skador med lägenheten i sådant skick att den var i behov utav total sanering. Min hyresgäst menade att lägenheten var i det skick som h*n flyttade till och därför är hyresgästen helt oskyldig. Tingsrätten gick helt på h*ns linje vilket gjorde att jag fick stå för både hyresgästens och min advokats rättegångskostnader vilket slutade i ett sexsiffrigt belopp. Lyckligtvis var jag försäkrad vilket gjorde att jag endast stod för 20% av den totala kostnaden. Jag var helt övertygad om att jag skulle få rätt, men så var inte fallet och en del av mina hyresintäkter fick gå till dessa kostnader.

Går ni i tankar att hyra ut er bostad så räcker det inte med ett avtal och en inventarielista vad respektive vitvara/möbel är värd. Jag rekommenderar starkt att ni filmar bostaden både i sin helhet och med dig som huvudperson där du tydligt går igenom vad det är för datum, vem som ska hyra bostaden och hur lägenheten ser ut. Filma i närbild de vitvaror och möbler som du är rädd om men som du anser bör vara kvar i lägenheten, så man ser skicket på dessa. Hyr du ut lägenheten under en längre period så kommer "normalt slitage" att diskuteras, men min hyresgäst hyrde min lägenhet i endast några månader och trots att allt såg ut som ett bombnedslag fick jag avslag i tingsrätten.

Gör även en noggrann research på vem du hyr ut till. De ska kunna styrka att de har ett jobb, god ekonomi och en tydlig plan på hur de ska betala hyran till dig. Det finns ingen gräns på hur mycket du får hyra ut för, men tänk på att du skulle skatta på allt över 40.000kr (30%).

Lycka till med uthyrningen och hoppas inte jag skrämt er. Det finns människor som vill hyra och som sköter sig, men se till att filma din bostad för din egen säkerhet!

/MiljonärSyrran

1 kommentar:

  1. Hej, jag har köpt en lgh som jag nu ska hyra ut. Undrar vad du anger för skäl till Brf styrelsen så att de medger en uthyrning? Sedan är det väl så att om du hur ut en bostadsrätt så går det som uthyrning av privatbostad och du får du ta ut en kapitalkostnad + driftskostnad, utöver det så kan hyresnämnden justera ner hyran om en ansökan kommit in från hyrestagaren.

    mvh
    Simon

    SvaraRadera